Az Ön logisztikai igényei - gondosságra szabva
Hírek
Az első két hét 2024-ben
2024.01.24
Az első két hét 2024-ben
A konténerszállító hajók Szuezi tranzitja 64%-kal csökkent, a Jóreménység-fok körül 168%-kal nőtt.

A jemeni Húszi lázadók által végrehajtott hajótámadások sorozata után az idei év első két hetében a konténerszállító hajók Szuezi tranzitja 64%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest a Drewry adatai szerint. Ugyanezen időszak alatt az óceánjáró hajók átjárása a Jóreménység-fok körül 168%-kal nőtt. A Vörös-tenger elkerülése sajnos más hajóútvonalakra is egyre nagyobb hatással van, de jelenleg a legnagyobb kérdőjel a konténerszállítás zavarainak az időtartama. A Drewry elemzői múlt pénteken azt jósolták, hogy a legtöbb hajózási társaság csak akkor folytatja majd a Szuezi-csatornán való átkelést, ha megszűnt a támadás veszélye, ami inkább hónapokra, mint hetekre van kilátásban. A szállítási költségek az Afrika déli csúcsa felé történő hosszú kerülőút miatt alig egy hónap alatt majdnem elérte a COVID alatti megnövekedett fuvardíj szinteket, és az árak továbbra is emelkednek, amelyre a február 10-24-e közötti kínai holdújév is jelentős hatással van. A felmerült problémák ellenére azt tapasztaljuk, hogy a hajóstársaságok jelen pillanatban rendelkeznek a szükséges kapacitásokkal, azonban minél hosszabb ideig marad fenn a jelenlegi állapot, annál nagyobb valószínűségét látjuk a hajózási láncok töredezésének, amely a későbbiekben komoly hajótér hiányt eredményezhet. A Sea-Intelligence egy kutatási és elemző szakértője az egyik legfrissebb jelentésében elemezte a jelenlegi hajókésések alakulását az elmúlt évek késéseivel összehasonlítva. Az adatok szerint a hosszabb út a Jóreménység-foki körül már nagyobb hatással van a rendelkezésre álló hajókapacitásra, mint amit a járvány hatása okozott korábban. Becslésük szerint jelenleg mintegy 10% -a a globális flottának van kiszolgáltatva a jelenlegi helyzetnek, amely hatalmas, tekintve a mögöttes szállító kapacitásokat és a szállított áruk mennyiségét. További hajók üzembe helyezése ugyan segíthetne kiegyensúlyozni a hajók rendelkezésre állásában fellépő egyensúlytalanságot, és növelhetné a hajómenetrendekben való biztonságot, de a hajós társaságok ezen szándékról egyenlőre nem láttunk még tájékoztatást. A tengeri szállításban felmerülő nehézségek természetesen tovább göngyölődnek más szállítási ágazatokba is, így a légi és vasúti szállításnál is jelentős áremelkedést láthatunk és lehet a továbbiakban is számítani rá. A Xeneta nevű légi és tengeri piac elemző platform múlt pénteki jelentése szerint a kereskedők egy része már jelentős légi kapacitásokat foglalt le, de ugyanez tapasztalható a Kína-Európa közötti vasúti szállításnál is. Problémákat a közeljövőben a vasúti szállításnál várnánk, ahol az átterelt árumennyiség miatti rendszer telítettség, komoly késéseket okozhat. Erre volt példa 2021/2022-ben, amikor egyes vasúti csomópontoknál akár a 1-1,5 hónapos késés sem volt elképzelhetetlen.